3 sätt som datorspel har blivit en del av kulturen

Datorspel har gått från att vara en form av underhållning som när den föddes främst riktade sig till barn och ungdomar till att tilltala en stor ängd av samhället. Oavsett om det handlar om att fördriva några minuter med ett pusselspel på mobilen under en långtråkig tågresa eller att spela bort en hel helg på det senaste toppspelet så är vi alla gamers till viss grad.

Det finns flera utvecklingar inom spelvärlden som bidragit till att datorspel numera har blivit en stor bransch som växt sig större än filmbranschen med god marginal.

1.      Stora blockbusters

Datorspel har blivit riktigt stora. Varje år kommer det nya titlar som i det närmaste kan liknas vid de största filmerna från Hollywood. Dessa spel tar ofta år att utveckla och har hela team som arbetar med grafik, speldesign och musik. Precis som i Hollywood finns det flera kända franchises som alla får stor uppmärksamhet när nästa uppföljare släpps. Du kan hitta information om några av spelvärldens mest kända stora blockbusterspel på gameaddicts.net.

Gamla klassiker som Mario och Zelda har fortfarande en trogen publik och serier såsom Call of Duty och Battlefield toppar försäljningslistor nästan varje år. Sportlicenser är också givna försäljningsframgångar och varje år har vi ett nytt FIFA och NBA 2K att se fram emot.

2.      Indiespelens framväxt

Samtidigt som de stora spelskaparnas titlar kan generera enorma försäljningssiffror finns det en annan trend som bidragit till att öka datorspelens anseende och visat att de kan ge mer än bara underhållning. Det rör sig om indiespel, som är utvecklade av små spelstudios med en begränsad budget. Dessa spel vågar ta risker och experimentera på ett helt annat sätt de stora titlarna vilket har lätt till dataspel har börjat tas på allvar som konstform och som ett unikt sätt att berätta interaktiva historier.

Men spel såsom Minecraft och Angry Birds visade att även indiespel skapade med små resurser kan nå ut till en bred publik och bli riktiga kassasuccéer. Bara i Sverige finns det många företag som arbetar med dataspelsutveckling och många av dessa är små studios som hoppas på att just deras idé ska bli nästa stora internationella framgång.

3.      Tillgängligheten

Den kanske allra största orsaken till att spel idag har fått en så bred publikskara är den ökade tillgängligheten. Idag äger i stort sett alla en smartphone och de tusentals enkla men beroendeframkallande spel man har tillgång till via dessa gör att även de med begränsad tid och intresse kan hitta spel som passar. Samtidigt har spelkonsoller och datorer blivit allt kraftfullare och förvandlats till regelrätta underhållningscentraler där man kan bygga ett eget spelbibliotek för hela familjen. Många tror också att VR-spel som just fått sina första riktigt prisvärda och funktionella enheter kommer växa i popularitet allt eftersom teknologin förbättras och upplevelse blir mer realistisk.

Detta är bara tre av de trender som bidragit till att göra spelbranschen till vad den är idag. Alla prognoser pekar på att tillväxten kommer fortsätta inom den överskådliga framtiden.